Chytré hodinky, nebo chcete-li smartwatch, zažívají v posledních několika letech zlaté časy. Mezi lidmi jsou totiž čím dál oblíbenější, což potvrzují jejich strmě rostoucí prodeje prakticky po celém světě. Přemýšleli jste však někdy nad tím, jak může tento trend ovlivnit klasický hodinářský průmysl a obecně, jak jej zaběhlé obchody s hodinkami, které „vyrostly“ na klasice, vnímají? Přesně na tyto otázky vám odpovíme v následujících řádcích. O chytrých hodinkách jsme si totiž popovídali s Vlastimilem Nesvadbou z obchodu HELVETIA hodinky a šperky.
Ze všech stran slýcháme, že jsou prodeje chytrých hodinek na obrovském vzestupu a to de facto každé čtvrtletí. Je opravdu zájem o ně tak silný i z vašeho pohledu jakožto prodejce?
Ano. Prodejem hodinek se zabývám od roku 1997 a mohu potvrdit, že chytré hodinky jsou pro mne a vlastně celý hodinářský svět novým fenoménem. Jak to bývá i v jiných oborech, každé období má nějaký vývoj, jakousi křivku úspěšných a méně úspěšných let. Co zažíváme poslední rok je ovšem nová situace. Doposud jsme řešili různá období souboje quartz vs. mechanické hodinky – například 70. léta minulého století – nebo souboje oblíbenosti a úspěšných let mezi konečnými uživateli jednotlivých švýcarských výrobců. S nástupem chytrých telefonů se ovšem zájem lidí otáčí směrem k propojení těchto telefonů se zařízením, které nosíme na zápěstí. Chceme být „online“ vždy a všude a „zrcadlo“ na ruce je nejkratší a nejrychlejší způsob k tomuto cíli. K tomu si připočtěte zájem značného množství lidí o zdravý životní styl a jsme u důvodů, proč dle mého názoru zákazník zvolí Garmin či Apple Watch jako tu nejlepší variantu na svou ruku. Potřeba zobrazení samotného času se odsouvá na vedlejší kolej.
Jsou zvyšující se prodeje chytrých hodinek špatnou zprávou pro všechny prodejce klasických hodinek, nebo se mezi nimi nachází i tací, kteří si i přes narůstající oblibu smartwatch stále drží své standardní prodeje a tento hit se jich nedotkl?
Samozřejmě je stále dost zákazníků, kterých se má slova výše netýkají a jsem tomu rád. Stále platí, že například pro muže jsou kvalitní mechanické hodinky snad jediným možným a přijatelným šperkem na jejich ruce. Je to vizitka mé osobnosti. Nejen, že chci okolnímu světu ukázat, co je mi blízké, ale snad ještě důležitější je můj vnitřní pocit sounáležitosti se značkou, kterou jsem si zvolil jako nejvíce odpovídající mému životnímu stylu.
Oblíbenost smartwatches se určitě nedotkne švýcarských značek nejvyšší kategorie. Značky vyšších pater švýcarského hodinářského průmyslu jako například Rolex či Patek Philippe obliba chytrých hodinek určitě neovlivní. Existují ale také švýcarští výrobci, kteří na novou situaci reagují. Přišli na trh s vlastními smart produkty. Jako příklad můžu uvést značku TAG Heuer a jejich Connected. Na jaře příštího roku představí už třetí řadu a z vlastní zkušenosti na mojí prodejně můžu zodpovědně potvrdit, že zájem o ně byl v loňském roce a je i nyní obrovský. Totéž platí i o jejich oblibě.
Který výrobce klasických hodinek z vašeho pohledu na oblibu smartwatch nejvíce doplácí?
Které značky na to doplácí ať ukáže trh. Tuto otázku bych poněkud otočil. Já vidím jako geniální marketingový tah značku TAG Heuer a jejich ochotu se módní vlně přizpůsobit. Svými Connected ukázali, že umí ke značce nové zákazníky přivést. Skutečně to v praxi funguje tak, že přijdou na prodejnu zákazníci prohlédnout a vyzkoušet smartwatches. V nejednom případě ale zjistí, že chytré hodinky pro ně nejsou nejlepším řešením. Značce ale zůstanou věrní a odchází s mechanickým modelem. V případě značky TAG Heuer tedy smartwatches fungují jako dokonalá reklama. Původně hodinky nechtěli nosit vůbec – na čtení času mají přece mobil – ale pokud s nimi strávíte nějaký čas, vysvětlíte filozofii značky, získají na věc jiný náhled a koupí si přeci jen mechanické hodinky. Pokud by ovšem nebylo Connected, jejich kroky by na prodejnu určitě nevedly.
To je dost zajímavé. A co jiní klasičtí výrobci hodinek? Jsou spíše “zkostnatělí” a na trend smartwatch nechtějí naskočit, nebo se naopak snaží čím dál víc chytré prvky do svých klasických hodinek implementovat, aby se staly alespoň částečně pro smartwatch konkurenceschopné?
Stále platí, že chytré hodinky jsou především sportovní doplněk.
Čím výše se ve světe hodinek pohybujeme, tím méně se dotyčná značka zabývá úvahou na téma smartwatch. V současné době dvě asi nejvýše postavené značky jsem už zmínil. Brandy na podobné úrovni asi v budoucnu skutečně nebudou mít potřebu se tomuto trendu přizpůsobovat. Stále platí, že chytré hodinky jsou především sportovní doplněk a proto se úplně nehodí k společenskému použití. Nedokážu si stále ještě představit, že půjdu na slavnotní včeři nebo ples s Garmin hodinkymi na ruce. Podobně bych to viděl i u Apple Watch. Pokud vidím muže v dokonale padnoucím obleku s elektronikou na ruce, nepřijde mi to úplně v pořádku. Vypovídá to o jeho citu a vkusu použít tu správnou věc na správné místo. Baseballovou čepici by si na hlavu asi také nedal. Nebo ano ?
Na tom určitě něco bude. Zastavme se teď chvíli u Apple Watch a Garminu, které jste před chvílí nakousl. Právě tyto dvě „značky“ se dle mého těší ve světě smartwatch obrovské popularitě, přestože na to každá jde trochu jinak – ať už po stránce funkcí nebo designu. Vnímáte i vy jakožto zástupce obchodu s hodinkami strmý nárůst jejich obliby, který se projevuje v prodejích?
Všichni víme, že Apple je svět sám pro sebe. Každý si umí odpovědět, proč používá Apple produkty. Přesto musím na rovinu říci, že Garmin je ve světě smartwatches dlouhé míle před jakoukoliv konkurencí. Je bezesporu světovou jedničkou na trhu ve světě GPS navigací. Tuto skutečnost dokonale přenáší do vlastností Garmin hodinek. Před pár dny jsem absolvoval školení Garmin a musím říct, že co v současné době tyto hodinky dokáží měřit je pro mne až za hranou pochopení. Pokud ponechám stranou technické záležitosti, design je první věcí, která tyto značky odlišuje. Pro někoho jsou Apple Watch super v tom, jak vypadají, jinému může vadit jejich unifikovaný tvar a vzhled. Garmin se svými produkty v mnoha případech vizuálně přibližuje klasickým hodinkám a to dokážou někteří uživatelé ocenit. U nové řady MARQ navíc Garmin přechází do materiálu pouzdra a náramku, které doposud bývaly používány výhradně švýcarskými značkami, řekněme luxusnější úrovně.
A jak je to u Garminu s prodeji jednotlivých modelů? Platí tu, že suverénně nejvíce jsou prodávány nejlevnější modely a ty dražší se prodávají spíše svátečně, nebo je tomu jinak?
Řekl bych, že cena nehraje u zákazníka rozhodující roli. Svou specializací na konkrétní potřeby konečného uživatele dokáže Garmin velmi zaujmout, proto je cena produktu minimálně na druhém místě při rozhodnutí pro ten či onen produkt. Navíc má Garmin poměrně široký cenový záběr, na své si proto určitě přijde každý – ať máte připraveny tisíce či desetitisíce korun. Přirovnal bych to možná k trhu s auty. Někomu bude vyhovovat Hyundai, jiný potřebuje ke své spokojenosti Mercedes. Cena bude hrát roli pouze pokud máte finanční limit, přes který nejste ochoten překročit.
To dává určitě smysl. Vraťme se teď chvíli ještě k modelům MARQ, který jste zmiňoval výše. Jejich představení totiž zřejmě neuniklo žádnému fanouškovi smartwatch, jelikož jsou v mnoha věcech unikátní a zkrátka odlišné od konkurence. Jak těžké je podobné hodinky dostat do své nabídky?
MARQ je svou pozicí v celé kolekci Garmin úplně na vrcholu. Je to nový koncept, se kterým přichází Garmin úplně poprvé. Hlavní myšlenkou je poskytnout zákazníkovi luxusní produkt nejen použitými materiály v hardwarové části hodinek, ale také nadstandartními funkcemi v softwaru. Jedná se o produkty, které nejen cenou atakují tradiční švýcarské mechanické hodinky. Tomu také odpovídá tlak výrobce na prodejní místo, které může MARQ nabízet. Kromě MARQ řady platí stejná pravidla i pro dalších patnáct vyjímečných konkrétních modelů – Fenix 6 Sapphire, Vivomove 3 Luxe a Delta D2.
Co vše je nutné splnit, abyste se stali jejich oficiálními prodejci v Česku? Jaké jsou podmínky?
Prodejna musí splňovat velmi přísná kritéria selektivní distribuce. Nejen jasně daným sortimentem , který na prodejně musím mít, ale také lokalitou a určitou designovou úrovní. Samozřejmostí je odborně školený personál, technické zabezpečení prodejního místa i řešení mého e-shopu. Podmínek spolupráce ze strany distribuce Garmin je docela dost, odměnou je pro nás však možnost nabízet svým zákazníkům fantastický produkt. Stali jsme se kromě dvou značkových prodejen GARMIN v Praze jediným prodejcem v České republice. Je to pro tým HELVETIA hodinky a šperky odměna za práci, kterou děláme od roku 2011.
Jak probíhá kontrola těchto podmínek ze strany Garminu?
Žijeme v online světě, takže co vidí a cítí zákazník z Dolní Lhoty, vidí i lidé ve Spojených Státech. Kromě toho jsme v pravidelné komunikaci a kontaktu se zástupci Garmin Česká republika. Pro nás znamená možnost být jediným prodejcem výjimečných hodinek v České republice opravdu velkou čest. Velmi si toho vážíme a rádi bychom nabízeli opravdu TOP služby. Potom snad bude i mateřská firma v USA spokojena.
Takže v Česku model MARQ jinde než u vás a v pražském GARMINU oficiálně neseženu?
Ano, přesně tak. Existují tři prodejní místa v České republice na produkty popsané výše. Dva z toho jsou monobrand prodejny Garmin Česká republika, my jsme třetí prodejce. Nechci říct, že bychom se měli specializovat pouze na Moravu, ale díky pozici olomoucké prodejny na mapě republiky to možná nějakou roli sehrává.
Jak velký zájem je o tento model v Česku? Přeci jen, nejedná se o úplně levnou záležitost.
Jsme teprve na začátku spolupráce, na nějaké závěry je ještě velmi brzy. Nicméně můžu prozradit, že zatím největší zájem je o speciální jachtařské Garmin MARQ Captain. Svými vlastnostmi jako je například hlídání ukotvení lodě či funkce “muž přes palubu”, zobrazení odlivu či přílivu a spousty dalších technických vymožeností se zdá, že pro zákazníky se zájmem o jachtařství jsou tyto hodinky opravdu zajímavé. Pozadu nezůstává ani MARQ Athlete – dokáží měřit dobu regenerace a dosaženou úroveň VO2 Max na lunetě hodinek. Svým dokonalým zobrazením například běžeckých nebo cyklistických map vás skutečně nadchnout. Pokud je dáte na ruku, svou hmotností a tím jak dokonale sedí na ruce budete nadšeni. To musíte opravdu zažít, dost těžko je tento pocit slovně přenositelný. Proto máme na prodejně testovací kusy, abyste si mohl fyzicky vše otestovat. Pokud se rozhodnete pro koupi, dostanete nevybalený nový kus, je to podobné jako jste zvyklí při koupi nového telefonu.
Jaké jsou dle vás hlavní přednosti těchto hodinek? Proč byste je doporučili zákazníkům?
Úzká specializace. Garmin prozatím připravil “pouze” šest modelů MARQ, ale každý z nich je dokonale připraven pro své použití. Nechci se zde příliš rozpovídat o jednotlivých aktivitách a funkčnostech pro ně, protože na to zde nemáme dost místa. Garmin MARQ u každého z modelů připravil něco navíc a extra – at už se jedná o vojáky, dobrodruhy, jachtaře, letce nebo vyznavače rychlých vozů. Každý z těchto modelů má unikátní funkce pro svůj obor. A samozřejmě zůstávají všestranné sportovní a outdoorové funkce, na které jsem zvyklí.
Nejednoho našeho čtenáře bude určitě zajímat, jak je to vlastně se servisem podobných hodinek? Jsou tu nějaké autorizované opravny nebo se vše řeší v zahraničí?
Servis zajištuje Garmin Česká republika. My případnou servisní záležitost přijmeme na kamenné prodejně v Olomouci – zákazník může zaslat nebo doručit osobně – ale postupujeme ji na servis na Evropskou třídu v Praze.
Takže s opravami problém není, skvěle. Pojďme naše povídání zakončit poslední otázkou, která bude možná spíše pro věštce než vás. Mohou podle vás v budoucnu smartwatch zcela vytlačit klasické hodinky? Přeci jen, pokud jim budou designově podobné jako právě Garmin, dokáží nabídnout skvělou výdrž a navrch nálož chytrých funkcí, mohli by být lákadlem skutečně pro každého.
Možná jsem “stará škola” ale přesto, že jsem z MARQ řady doslova nadšen, si nemyslím, že smartwatches obecně v budoucnu úplně nahradí klasické hodinky. Věřím tomu, že přes usnadnění života – například bezkontaktními platbami přiložením hodinek k platebnímu terminálu – si stále budou mechanické hodinky hledat cestu k srdci zákazníka. Jak ale ukazují poslední roky, historie švýcarských značek trvající ve většině případů víc než 100 let znamená pro dost lidí stále něco, co lze těžko popsat. Jsou chvíle, kdy jsou prostě klasické hodinky na zápěstí vhodnější. Ale už jen ta možnost volby je přece fantastická. Možná ještě před deseti lety jsme ani neměli ponětí, co všechno vůbec hodinky můžou znamenat.
Zdroj: www.letemsvetemapplem.eu/